? ??????????????Flower Shadow? ????? ?? ???Rating: 4.4 (62 Ratings)??81 Grabs Today. 12700 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????The Gift? ????? ?? ???Rating: 4.4 (24 Ratings)??80 Grabs Today. 18361 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get th BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, December 19, 2011

5 Syarat Utk Pilih Sahabat?


Setiap org pasti ada kawankan...? Ada yg gelarkan sahabt, kawan, teman dan mcm2 lagi. Ada yg kata susah nk cari sahabat yg baik wakt sekarang...kawan yg senang dan susah bersama-sama.  Tp pernah tak kita tanya diri sendiri, apakah kita juga boleh bersama sahabt kita diwaktu mereka senang dan susah? tepuk dada tanya iman...



Ana sendiri pun masih banyak kekurangan. Tak boleh nk puaskan hati semua teman2 dan sahabat2 ana. Ana tak mampu. Dan kadang2 pasti akan ada yg terasa hati dgn ana dan ana sendiri pun ada perasaan...kadang2 terasa hati dan marah dgn sahabat sendiri apabila ditegur atau dikutuk yg bukan2...huhu...Sabar jelah kalau dapat sahabt mcm ni kan...Tp ingat, sekiranya ada kawan kita yg apabila memerlukan kita disaat ketika mereka dlm kesusahan maka dengarilah dan bantulha mereka...walaupun bila diwaktu senang dia melupakan kita tp ingtlah Allah suka org selalu bantu membantu walaupun kita hanya digunakan atau diperlukan dikala mereka dlm keadaan susah...


Tak de siapa kat dunia ini sempurnakan...biarlah diri ini m'jd pendengar yg baik dan diperlukan ketika org lain dlm keadaan susah...namun bila diri ini dilanda kesusahan moga Allah disampingkku utk membantuku... Jangan kita terlalu berharap pd manusia sebb manusia akan lupa...tp berharaplah pd Allah...DIA pasti takkan lupa.


Pd kesempatan ini sy nk ucapkan...terima kasih sgt2 dan tak terhingga kpd sahabat2 ana yg mengenali diri ni dan sanggup terima ana seadanya, terutamanya terima kelemhan ana. Ana tak mampu utk menjd sahabat yg sempurna atau yg diinginkan oleh antum. Inilah ana seadanya...dan sekiranya ana ada buat salah atau silap tegurlah ana... dan kalau boleh teguran itu biarlah berhikamah dan ikhlas....tak perlu utk menggunakan kata2 sindiran atau kiasan yg menyebbkan ana boleh salah sangka. Kalau ada yg tak puas hati ke atau apa2 nak beritahu kat ana, just jumpa ana secara berdepan atau sms ana. Cukup utk ana tahu apa kelemahan ana dan ana akan cuba utk perbaiki...tidak kiralah yg tegur ana itu lebih muda, sama baya atau lebih tua...ana akan cuba berlapang dada... InsyaAllah... ^_^

Nak cari sahabat ada syaratnya...


Apa kata ulama yang kita sayangi?
Tip ni sy ambil dari blog ustzh fatimah syarha.

Di dalam kitab Hidayatul Salikin, Imam Ghazali ada menyatakan: “Hendaklah kita memilih sahabat dengan 5 syarat.” Syarat-syaratnya ialah:
1. Orang yang berakal: Berkawan dengan orang yang jahil akan menimbulkan persengketaan.
2.Baik dari segi peribadi dan akhlaknya: Elakkan bersahabat dengan orang yang jahat dan buruk perangainya kerana ianya akan mempengaruhi kita.
3. Orang yang soleh: Jangan berkawan dengan orang yang fasik kerana ianya akan sentiasa mengekalkan dosa yang besar dan kecil.
4.    Jangan berkawan dengan orang yang sangat kasih pada dunia: Kasih pada dunia di sini bermaksud sesuatu perkara yang bertentangan dengan suruhan Allah. Jika berkawan dengan orang yang sebegini, dia akan terikut-ikut dengan tabiat rakannya.
5.Orang yang benar perkataannya:  Janganlah suka berkawan dengan orang yang suka berdusta. Orang yang suka berdusta itu tidak dapat dipercayai agama dan dunianya. Demikian itu akan membawa kepada kebinasaan dunia.

0 comments: