? ??????????????Flower Shadow? ????? ?? ???Rating: 4.4 (62 Ratings)??81 Grabs Today. 12700 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????The Gift? ????? ?? ???Rating: 4.4 (24 Ratings)??80 Grabs Today. 18361 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get th BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, April 20, 2010

::MusLiM HaRaKi::

Salam perjuangan....


"Semua kamu adalah gembala, dan semua kamu adalah bertanggungjawab terhadap rakyatnya"
(Hadith riwayat Al-Bukhari)

"Hendaklah kamu sampaikan ajaran aku walaupun satu ayat"

Inilah tanggunjwab orang Islam, kita memang tidak boleh lari dari tanggungjawab ini...

Apa yang dikatakan dengna MUSLIM HARAKI????

Ia merupakan muslim yg menyertai harakah Islamiyyah, yg telah mengiklankan dengan cara terbuka dan meluas perjuangannya adalah membina masy. Islam, mendirikan negara Islam, melaksanakan syariat Islam, mengembalikan khilafah Islamiyyah.

Sememangnya muslim haraki memang mempunyai tanggunjwab yang besar kepada masyarakat hari ini.

Sebagaimana yang kita ketahui, masyarakat Malaysia walaupun terdiri daripada berbilang kaum dan kebudayaan yg pelbagai ttp hidup dlm keadaan aman dan damai. Inilah yang Allah dinegara kita. Bersyukurlah kita... Maka sahabat2, ana rasa dalam suasana begini kita boleh menjalankan dak'wah kita, menunjukkan identiti dalam mempersembahkan akhlak kita melalui dak'wah bil-hal.


Rasullulah pernah bersabda :

"Hendaklah kamu menjadi orang2 yang kuat daya hidupnya di tengah2 manusia- punya daya sensitiviti yang baik."

Kitalah yang menjadi orang yang kuat daya hidup di tengah2 manusia. Kitalah yang perlu menunjukkan akhlak yang baik kepada orang lain supaya apa???? Supaya menjadi cth kepada mereka... Klu kita cakap je banyak, just omong kosong tapi tak buat pun tak leh jugak. Nanti orang lain pandang slek... Anda paham2 je lah maksud slek tu...

Ni ana nak berkongsi dengn antum semua tentang bentuk muslim yang diperlukan oleh masyarakat hari ini.  Semoga kita amalkan ciri2 ini... Jom kita lihat!!!

1. Sentiasa bercakap benar.
2. Tidak penipu / pengkhianat.
3. Tiada perasaan haasad dengki.
4. Jiwa bersih, bersuh daripada hasad dengki, perasaan benci terhadap orang lain.
5. Penasihat "nasih" yang sentiasa beri pandangan yang membina.
6. Mesti tunaikan janji kepada masyarakat.

Inilah antara ciri2 muslim haraki. Muslim haraki adalah baik akhlaknya. Ulama' telah menyenaraikan antara budi pekerti mulia seprti berikut:

Bersifat malu, lemah-lembut, pengasih, pengampun dan pemaaf, bertoleransi, manis muka, ramha mesra, menguasai diri waktu marah, menyembunyi rahsia dan cacat cela orang lain, tidak mengumpat, tidak buruk sangka, tidak sombong, suka membantu, sukakan ma'kruf nahi mungkar, mudah mesra, pada umumnya berpegang kpd akhlak Islamiyyah, menjauhkan diri dari akhlak terkeji seperti KASAR, SOMBONG, MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI DLL...

Cuba antum semua KOREKSI diri kembali...ADAKAH ANDA AMALKAN SIKAP2 INI????

Sekiranya TIADA, cubalah utk melaksanakannya...

Cuba kita gambarkan setiap harakah kita, di mana saja kita berada rahmat kepada masyarakat, menjadi penyelesai kepada masalah, menjadi nur, menjadi khair (kebaikan), menjadi qudwah (ikutan), menjadi imam masyrakat akur merasai kehadira ahli kita pembawa tuah dan berkat kepada mereka...

Sumber : Buku AMAL JAMA'I oleh Hj. Yahya Othman

0 comments: