? ??????????????Flower Shadow? ????? ?? ???Rating: 4.4 (62 Ratings)??81 Grabs Today. 12700 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????????The Gift? ????? ?? ???Rating: 4.4 (24 Ratings)??80 Grabs Today. 18361 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get th BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, March 23, 2010

;;BukAn HaNyA uTk Kita::

Salam perjuangan...diharap anda semua sihat2 belaka...InsyaAllah..


"Kita wujud di dunia bukan hanya utk diri kita sendiri, tetapi utk membantu sesama sendiri"

Cuba anda semua hayati betul2 makna kata mutiara ni betul2...HAYATI SEDALAM-DALAMNYA...
 Baiklah, bagi pendapat saya, saya setuju dgn kata2 itu. Kita hidup di dunia ini bukan utk diri kita sendiri ttp dalam islam sendiri pun sangat menekankan kita perlu bantu orang lain malah sama2 utk tingkatkan diri...

Contohnya : Kalau anda seorang yang suka solat berjemaah, suka sedekah dan banyaklah amal kebaikan yang anda buat, tetapi anda tak pernah nak mengajak orang lain buat kebaikan. Anda beranggapan, biarlah orang tu nak terus nak buat maksiat, depa dah besar...pandailah2 depa pikir... Tolonglah jangan sekali2 anda berfikiran begitu!!!!!!! Kpeda para daie pun anda tidak digallakn berfikiran begitu.Kalau anda sendiri tak mampu nak tegur maka berdoalah supaya diberikan petunjuk oleh Allah suatu hari nanti.

Sahabat2 sekalian , kita nak masuk syurga bukan hanya diri kita sahaja.Jangan pentingkan diri sendiri.Tanamkan dalam diri, kita nak masuk syurga beramai-ramai. Sentisalah ajak orang lain sama2 berbuat kebaikan sebagaimana anda buat kebaikan.

Contoh yang lain : Kalau anda diberikan satu kerja tapi perlukan pertolongan org lain, tp anda ego, anda segan nak minta bantuan, anda rasa anda mampu buat, kesannya anda tak mahu minta bantuan orang lain. Kalau sesuatu kerja itu berjalan tak pa, tapi banyak tergendala..SEbab apa???? Sebab anda rasa anda bleh buat dan tak mahu buat dgn orang lain... Ingatlah sahabat2 kita hidup di dunia perlu saling bantu-membantu. Melalui bantuan yg diberikan sesuatu kerja itu dapat dihasilkan dengan baik. Saling bantu- membantu ini tidak kiralah jantina mane pun asalkan  sikap saling bantu-membantu dan kerjasama diterapkan... Memang kadang2 kita akan rasa kita bleh buat tapi sebenarnya kita tak mampu...Kita hanya bleh buat apabila Allah  berikan keizinan pada kita melalui orang2 yang berada disekeliling kita.

Orang yang memerlukan bantuan tu pulak hendaklah menghargai setelah dibantu. Keluarkan kata2 pujian spy yang membantu dapat merasa mereka dihargai. Janganlah kita berlagak sombong sekali-sekali...Padah jadinya...

Oklah, sampai disini saja nanti kita bincang topik lain lain kali ;)
Salam...


0 comments: